Soutěž
ART.
cukrovar
Umění ve veřejném prostoru
v nově vznikajícím rezidenčním projektu
Modřanský cukrovar
V roli developera přijímáme odpovědnost tvořit prostředí, v němž mohou lidé kulturně žít a vychovávat nové generace. Ambicí společnosti Skanska je vytvářet novou kulturu bydlení, kterou stavíme na čtyřech hlavních pilířích - respektu k lokalitě, respektu ke zdrojům, bydlení jako trvalé investici a životu mezi budovami.
Právě ten je akcentován v soutěži ART.cukrovar, která má do veřejného prostranství Modřanského cukrovaru přinést kromě funkčnosti i estetiku, za pomoci těch nejpovolanějších - české umělecké scény.
CHYBIK + KRISTOF - drawings credits Alexey Klyuykov: Veřejný prostor první etapy Modřanského cukrovaru
Předmět soutěže
Společnost Skanska Residential vyhlašuje uměleckou otevřenou dvoufázovou soutěž s workshopem na zpracování výtvarných děl a prvků pro jednu z vybraných lokalit veřejného prostranství nově vznikající rezidenční čtvrti Modřanského cukrovaru. Díla mohou mít jakoukoliv výtvarnou formu. Budou navržena na míru místa a vycházet z jeho cílových kvalit, historie a principů udržitelného rozvoje.
Ve veřejném prostranství bylo vybrání pět lokalit s definovaným charakterem a náplní. Společným libretem pro všechna prostranství jsou HISTORIE - UDRŽITELNOST - KOMUNITA. Dále jsou doporučeny obecné principy
a témata jako je edukativní charakter intervencí, zasazení cukrovaru do kontextu prostoru a času a zapojení uživatelů do tvorby a prožítí místa, které vychází z předchozí participace s veřejností.
Soutěž je otevřená pro všechny umělce, designéry, krajinářské architekty a další umělecké profese.
K odevzdání díla není třeba dokládat architektonickou ani jinou autorizaci. Soutěž byla prověřena a schválena Českou komorou architektů.
Průběh soutěže
Příprava soutěže
prosinec 2022 - leden 2023
Ustavující schůze
4. ledna 2023
Vyhlášení soutěže
8. února 2023
Odevzdání soutěžních
návrhů pro 1. fázi
27. března 2023
Hodnocení návrhů a výběr účastníků pro 2. fázi soutěže
5. dubna 2023
Soutěžní workshop
24. - 28. dubna 2023
Upřesnění zadání
květen 2023
Odevzdání soutěžních návrhů pro 2. fázi
5. června 2023
Finální hodnocení soutěžních návrhů
červen 2023
Uzavření soutěže
červen - červenec 2023
Katalog / výstava
podzim 2024
Skicovné a ceny
30 000 Kč
Pro každý návrh, který postoupí do 2. kola
a bude řádně odevzdán.
50 000 Kč
Pro vítězný návrh na každou lokalitu.
Porota
Nezávislá porota
Závislá porota
Přizvaní odborníci
Ke stažení
Podmínky soutěže
Protokol o průběhu soutěže
Tisková zpráva
Tisková zpráva
1 | Vstup
Vstupní místo v severovýchodním rohu areálu bude složit především pěším jako vstupní brána do cukrovaru z ulice Komořanské. Díky etapové výstavbě bude prvním a zpočátku jediným vstupem do území. Dominantou prostoru je vzrostlý ořešák, který bude zachován. Předmětem návrhu je místo setkávání, které vytáhne ideje, vizuál a náladu cukrovaru vstříc příchozím.
2 | Prostor pro hru
Lokalita se nachází na odbočce od hlavní páteřní cesty areálem. Předpokládá se jeho využití pro hru malých dětí přibližně do sedmi 7 let s rodiči. Předmětem návrhu je umělecké dílo pro dětského uživatele, které bude netradiční formou rozvíjet dětskou fantazii.
3 | Klidová zóna
Velké území podél hlavní cesty areálem zabírá téměř celé povrchový vsak osázený vodomilnými rostlinami. Předmětem návrhu je dotvoření méně strukturovaného prostoru pro odpočinek. Doplnění drobnými prvky, které dokáží zpestřit a prohloubit zkušenost při pobytu a procházce, ale také nerušeně relaxovat.
4 | Aktivní terasy
Systém teras, schodišť a ramp řeší velký terénní rozdíl skoro tří podlaží mezi hlavním náměstím a místem budoucího podchodu, propojuje několik veřejných prostranství. Předmětem návrhu je úprava povrchů, vegetace nebo případné doplnění prvků v prostoru teras. Možná je práce s vodními prvky nebo rozšíření možnosti venkovních pohybových aktivit navazující na blízké prostory loděnice a fitcentra.
5 | Náměstí
Nové náměstí v modřanském cukrovaru se má stát hlavním veřejným prostorem jak nově vznikajícího areálu, tak celé čtvrti. Předmětem návrhu je umělecký prvek nebo prvky na náměstí, z nichž alespoň jeden bude vodní. Návrh by měl navázat na tradici sochařské výzdoby průmyslových Modřan a stát se ústředním uměleckým dílem urbanistického celku.
Lokalita č. 1
Linda Čihařová,
spolupráce: Petr Korecký | Cukrouš
Záměrem díla pro ART Curovar je zvýraznit důležitý aspekt rezidenční čtvrti Cukrovar - blízkost k přírodě. Cukrouš je blíže neurčené zvíře spletené z kovových prutů ve tvaru větvoví. Je zároveň živočichem i rostlinou. Promítá živou přírodu přímo do své DNA tím, že využívá popínavé rostliny jako srst, která ho časem pokryje. Bude díky nim živý, proměnlivý v čase a bude stárnout společně s lidmi, kteří zde budou žít. Symbolizuje symbiózu mezi lidskou touhou formovat své okolí a přirozeností přírody tyto výtvory zpět pohlcovat. Poskytuje životní prostor a potravu dalším živočichům. Je výrazným bodem setkávání, v létě poskytujícím stín ve svém podloubí. Je archetypem domečků z dětských her a připomíná nám, že i dospělí si mohou hrát.
Hodnocení poroty:
Porota oceňuje umělecké pojetí díla, propojenost s přírodou i jeho proměnlivost v čase. Nekonkrétnost zvířete a skrytý odkaz v názvu „cukrouše“ je milou nadsázkou a probouzí fantazii. Porota dále oceňuje dopracování díla, prověření možných umístění i technických a materiálových možností. Předložené varianty budou předmětem dalšího jednání.
Lokalita č. 2
Matúš Berák, Jan Bittner | Industriální archeologie
I ti nejmenší, skrze hru, mohou býti badateli a archeology, kteří objevují minulou podobou cukrovaru. Archeology s lopatkami a kbelíkem na pískovišti, kde si mohou najít svůj cukrovar, který je schovaný pod povrchem. Model cukrovaru se stává prvkem hry dětí, které si ho umisťují do jejich světa a paměti. Díky tomu starý cukrovar bude žít dál.
Zánikem fyzické podstaty cukrovaru, staveb a technologií v kombinaci s koncem provozu, místo, s cukrovarem spjaté po více než století, ztratilo fyzickou podstatu paměti místa. Zůstal jen komín a prostor pro budování paměti nové, skrze nové obyvatele tohoto prostoru. Historická paměť místa se díky absenci fyzické stopy a čím dál menšímu počtu pamětníku bude obtížně udržovat v prostoru Cukrovaru, časem se stane přítomnou paměť nová. Skrze drobné vstupy v území, připomínky minulosti, je však prostor pro budování nové paměti, která pamatuje i na minulost.
Hodnocení poroty:
Porota oceňuje nápad spojení historie, archeologie a dětské hry. Kladně také hodnotí dopracování celého návrhu a využití recyklovaného materiálu rebetong. Porota doporučuje zvážit částečné zastřešení / zastínění plochy pískoviště.
Lokalita č. 4
ak. soch. František Svátek, architektonická spolupráce Ing. arch. Eva Hubičková Ph.D. a Ing. arch. Alena Mocová Ph.D. | Kinetické objekty – větrníky
Klidová zóna otevřená k Vltavě se nabízí k umístění větrných objektů, protože se dá předpokládat, že tam bude dostatečné proudění vzduchu, potřebné pro jejich rozpohybování. Využití větru nám připadá jako vhodné doplnění zelenomodré koncepce celého projektu. Navrhujeme proto skupinu větrných kinetických soch které svým pohybem, neustále se obměňující formou v nekonečném množství variant, mohou přispět k atmosféře relaxace. Zároveň mohou při silnějším větru obohatit prostor o vzrušující podívanou. V neposlední řadě jsou i poučné z hlediska fyzikálních zákonitostí.
Hodnocení poroty:
Porota oceňuje umělecké pojetí i výjimečné technické kvality návrhu. Jemný bezhlučný pohyb má až meditativní účinek. V dalších fázích bude třeba koordinovat přesné umístění a výškové osazení větrníků.
Lokalita č. 5
Roman Kvita, Pavlína Kvita | Lev co hlídá řepu
Návrh vychází z přímočaré symboliky, která se váže k lokalitě. Ústřední motiv objektu se sestává z ikonického dvouocasého lva a cukrové řepy. Při historické rešerši nás zaujala zmínka o ochranné známce, kterou cukrovar používal (lva s dvěma ocasy) jako výraz českého podnikání. Přestože je tento heraldický symbol spjat obecně s českými zeměmi a státním znakem, pro nás v tomto případě znamená hlavně ochránce místa a historického odkazu. Kombinací s cukrovou řepou připomínáme významnou minulost spjatou s průmyslovou érou. Lev jako ležící skulptura na terénním podkladu ve tvaru řepného kořene s listy, proto název „lev co hlídá řepu“. Touto jasnou a jednoduchou hrou znaků chceme podpořit atmosféru náměstí tak, aby byl objekt srozumitelný pro obyvatele či návštěvníky a mohl být zároveň výrazným místotvorným prvkem.
Hodnocení poroty:
Porota oceňuje symboliku loga bývalého cukrovaru vtěleného do prostorového objektu. Socha má výrazné výtvarné kvality. Dále oceňuje přesvědčivé technické dopracování návrhu. V dalších fázích je třeba koordinovat zejména umístění díla.
Pozn.: Cena pro lokalitu č. 3 nebyla udělena.
Další odměněné návrhy
Porota rozhodla o odměně také pro tyto návrhy, které přinesly výrazné výtvarné řešení, ale nebyly vybrány pro realizaci v konkrétní soutěžní lokalitě.
Lokalita č. 1
Lucie Rónová | Krystal
Vstup do areálu nového obytného komplexu v Modřanech, jenž vzniká na území bývalého cukrovaru, akcentuji sochou „Krystal“. Jedná se o zvětšený krystal cukru (výška 3,5 metru), který bude sloužit jako pevný orientační bod v mentální mapě obyvatel nejen této lokality. Bude odkazovat na historii tohoto území, lákat k návštěvě areálu a zároveň označovat místo průchodu k řece.
Tvar „Krystalu“ je inspirován rostlým krystalem cukru, který vychází z kubické struktury. Další krásnou vlastností krystalu cukru je jeho průsvitnost a lom světla. Zvolila jsem tedy materiál, který se pokusí tento efekt vyvolat, beton s optickými vlákny. Optická vlákna povedou světlo skrz sochu. V noci „Krystal“ svítí, díky zdroji světla zabudovanému v jeho útrobách.
Hodnocení poroty:
Porota oceňuje výraznou sochařskou formu a současný výraz. Dále je třeba ocenit invenční materiálové a technické řešení díla a odkaz na cukrovarskou historii. Návrh si lze dobře představit i v jiných částech řešeného areálu.
Hodnocení poroty:
Porota oceňuje výraznou sochařskou formu a současný výraz. Jemné subtilní přírodní tvary, příběhovou, fantazie, dialog obou soch jsou dalšími výraznými atributy. Návrh si lze dobře představit i v jiných částech řešeného areálu.
Lokalita č. 1
Miriam Kaminská | Modřanská brána
Při uvažování nad výběrem místa v rámci soutěže ART.cukrovar mě zaujala nejvíce první lokalita s tématem vytvoření sochy jako zachytného bodu v mentální mapě nově vznikajícího prostoru. Pro vstup pro pěší jsem navrhla dvojici soch volně navazující na můj cyklus soch Entity. Mou inspirací se staly sochy Sandonoriko z Nekonečného příběhu, skrz které musí hlavní hrdina Atrey projít a prokázat tím svou statečnost. Dalším inspiračním zdrojem byla moje vlastní zkušenost. Protože bydlím v odlehlejší části Prahy, chvíli mi trvá se z centra města vrátit. Přijíždím autobusem na zastávku Lhotka a procházím do Hodkoviček uličkou vedle biotopu. Vnímám to jako vstupní bránu, kterou vcházím do bezpečného místa. Tímto průchodem se vždy ocitnu “doma”. Tím se pro mě stala ústředním motivem brána. Brána spíše symbolická něž doslovná. V prvním návrhu byly sochy stojící naproti sobě totožné. Od toho jsem se posléze odklonila a vytvořila dvě dvojice modelů soch, které stojí naproti sobě, ale každá má trochu jiný tvar. Rozdílnost je jemná, v jejich tvarech jsem nechala vyznít organický charakter a subtilnost soch. Tvary vychází z přírody a můžou evokovat větve stromů. Abstraktní nálada nechává možnost interpretace významu na divákovi. Slovo Entita znamená bytost nebo jsoucí a takto svoje sochy vnímám jako jsoucí tvary, které po opuštění prostoru mého ateliéru dál žijí svým životem.