Češi jsou obezřetnější ke svým úsporám, pořízení nemovitosti ale nadále považují za nejbezpečnější a nejvýnosnější formu investice
Lidé se v současné době více obávají o své úspory, a to především kvůli zvyšující se inflaci, zdražování a obavám z války na Ukrajině. Vyplývá to z březnového průzkumu STEM/MARK pro společnosti Skanska a Hyposka. Jeho cílem bylo zjistit současný postoj Čechů k otázkám investování a pořízení vlastního bydlení v takto turbulentní době.
Průzkum zjišťoval také aktuální ochotu lidí investovat do nemovitostí.
Čtvrtina dotázaných uvedla, že investovat plánuje, větší část se však v březnu rozhodla svůj nákup dočasně odložit.
Průzkum ukázal, že největší bariérou pro investování jsou dnes z téměř 60 % právě finanční důvody, které převyšují důvody politické. Desetina respondentů také věří v budoucí pokles cen nemovitostí, a proto nyní s investicí vyčkává. Proti tomu však stojí současná situace na trhu, která se projevuje růstem cen prakticky všech klíčových vstupů, především stavebních materiálů, pozemků, pohonných hmot a energií. Před dalším růstem cen, zpomalením ekonomik a trhlinami v dodavatelských řetězcích zároveň varuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Březnový průzkum opět potvrdil, že nejpoužívanějším produktem pro uložení peněz je spořící účet, který si u Čechů drží dlouhodobé prvenství. S velkým odstupem pak následují investiční produkty jako podílové fondy a nemovitosti. Podle průzkumu využívá spořící účet 59 procent dotázaných, do podílových fondů investuje 17 procent respondentů a 14 procent ukládá své prostředky do nemovitostí.
Téměř dvě třetiny všech dotazovaných vyjádřily své obavy ze znehodnocení svých úspor, a to především kvůli zvyšující se inflaci a obavám z dopadů války na Ukrajině, přičemž platí, že čím vyšší úspory, tím vyšší jsou obavy respondenta.
Metodika průzkumu
Průzkum byl realizován prostřednictvím metody internetové dotazování (CAWI) v rámci pravidelného šetření Netbus společnosti STEM/MARK. Sběr dat se prováděl v termínu 25. 3. – 29. 3. 2022 a celkem bylo realizováno 511 rozhovorů. Cílovou skupinou byl reprezentativní vzorek populace ve věku 18 až 64 let podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a kraje.